torsdag 22 juli 2010

Pelargonrapporten

Efter en start på den nya verandan 2006 med enbart Mårbacka har allt fler sorter börjat dyka upp i rutorna.

Mårbacka regerar fortfarande men ej ohotad.



Förra året insåg jag vad det var för pinnar som ibland sticker ut från blommorna. På dem hittar man frön och jag sådde några som snabbt grodde och gav täta gröna blad. Sen har jag väntat och väntat på blommor. Häromdagen dök den första upp. Enkel vit och får genast namnet Donsö Pärla. En förälder är Mårbacka men den andra??



Hällekis är en "gammal sort" som vi köpte som liten planta på Hellekis Säteri för några år sedan när vi var på operautflykt till Läckö. Tar sig sakta men säkert och ger stora laxrosa blommor.



Ett skott från en gammal Kungälvsöverlevare (minns ej var jag fått den ifrån, ser inte ut som en vanlig köpepelargon) har fått flytta hit, passar bra ute. Röd enkelblommande, det tycker jag är fint.


Rosenpelargon Bengtsson stammar från ett besök hos Kristina troligen 2008 under hennes Styrsösejour.



Sen kommer pelargoner med roliga blad:
Vancouver Centennial har både vackra flerfärgade blad och fina fjärilslätta blommor



Caroline Schmidt har gröna blad med vita kanter och den är vi bara fodervärd för, den kommer från Aron och Hanna.



Pelargon Berzen är tvärtom, bladen är gröna i kanterna och vita i mitten och blommar med supersöta rosa enkla blommor. Skottet knycktes hos Margareta förra hösten när vi besökte henne i Ammenäs.



Bornholm kommer oxå från Aron och har helt marmorerade blad. Hade inte blommat förut men nu kommer knoppar som låter ana små röda rosenpelargonblommor.



En klassisk doftpelargon har jag - Dr Westerlunds blomma. Detta ex från en äldre dam på Styrsö efter att jag satt upp en efterlysning i affären. Glädjande nog blommande den direkt i våras! Det har jag sällan varit med om annars. 



Sist ut idag blir mitt senaste impulsköp från Plantagen. Pensepelargon utan annat namn. Bladen liknar lite doftpelargonen men doftar tyvärr inget. Kanske någon slags engelsk pelargon?





3 kommentarer:

S:an sa...

Hjälp vad mycket pelargonier! Skönt att vi inte har så många hemma, det hade jag aldrig orkat vattna... men dom vi har tar jag hand om rätt okej!

Kom nyss hem från en rätt behaglig stängning, 2 down, only 2 more to go! :)

Bozze sa...

Tjusigt! Fin genomgång!

Johanna sa...

Mycket trevlig läsning!

/ Johanna Lööw